Qudwah Hasanah...

Saturday, January 14, 2012

Ilmu mesti berserta dengan redho guru...


Assalammualaikum...
Guru...
Perkataan yang tidak asing bagi kita. Semua orang memiliki guru. Masih kenal guru anda sejak anda menjejakkan kaki ke sekolah hingga sekarang?? Mybe x kan?? bagi sesiapa yang masih ingat tahniah Ana ucapkan. Coz, pada zaman sekarang ni ramai pelajar yang hanya kenal guru time di sekolah je. Time di luar guru ni bagaikan orang asing bagi mereka.

Ana nak kongsi pengalaman Ana bersama guru. Fitrah manusia ni ada perasaan benci, sayang, suka n sebagainya. Kadang-kadang kita de rasa tidak puas hati dengan guru. Tapi disebabkan mereka guru kita, kita takot nak bersuara.


Suatu hari, setelah tasmi' surah dengan seorang guru Al-Quran saya. Saya berborak dengan rakan saya. Ustazah itu datang ke tempat saya lalu lengan saya dicubit. Saya amat terkejut sekali. Setelah ustazah itu pergi, saya mengeluarkan buku conteng saya lalu menulis kata-kata kesat untuk melepaskan geram.. Saya memang terkenal dengan sifat pendiam...


Ustazah: Ana, kamu sedang buat apa tu?
Saya menyorokkan buku conteng saya ke bawah meja.
Ustazah: Ana, bawa buku awak ke sini. Saya tahu kamu sedang menulis.
Saya berdiri. Cuba mengoyakkan halaman yang saya baru tulis dengan perkataan makian tadi. Tetapi, malangnya buku tersebut telah dirampas oleh ustazah itu. 


Ustazah itu membuka satu persatu halaman buku tersebut. Pada mulanya ustazah tersenyum melihat tulisan2 kata-kata yang saya reka sendiri dalam buku tersebut kerana saya memang dikenali sebagai penulis berbakat sejak sekolah rendah lagi. 


Beberapa minit kemudian, muka ustazah berubah. Saya hanya menundukkan kepala. Pasti ustazah itu telah membuka halaman yang tercatat kata-kata makian yang dituju khas untuknya.Ustazah berkata "Ana, ilmu yang aku bagi takkan berkat. Kau takkan lulus matapelajaran saya." Ustazah terus membaling buku ke muka saya lalu beredar dari kelas. 


Sebulan berlalu, hubungan saya dengan guru itu masih tegang walaupun saya sudah meminta maaf. Apabila result peperiksaan diedarkan. Saya terkejut melihat subjek AKHLAK saya gagal. Padahal ketika exam, saya dapat menjawab soalan tersebut. Apabila saya semak kertas peperiksaan Aklak itu. Memang banyak kesalahan yang saya buat. Saya tidak tahu bagaimana ianya berlaku. Hanya subjek ustazah tersebut sahaja gagal. Padahal subjek lain saya cemerlang dengan markah 70 ke atas. 


Setelah saya berjaya mendapat 5A dalam UPSR dan Jayyid Jiddan dalam SIA setelah 2 tahun peristiwa tersebut berlaku, Ustazah itu sendiri datang kepada saya untuk mengucapkan Tahniah dan Ustazah menasihati saya supaya buang yang keruh dan ambil yang jernih. Ustazah menasihati saya juga supaya menjadi USWAH HASANAH dan mengambil ikhtibar bagi apa yang telah berlaku.


Jadikanlah cerita ini sebagai pengajaran. Guru itu adalah orang yang sanggup berkorban untuk kita. Redho guru merupakan eleman paling penting untuk berjaya dalam peperiksaan. Tanpa guru, tiadalah perdana menteri, doktor, peguam n lain-lain pekerjaan...

Ermm... hayati kata-kata di bawah...
guru adalah segalanya
ckgu tugasnya bukan hanya mengajar,tetapi....

Time pertandingan bola.. cikgu jd REFEREE..
Time budak nak bertanding apa2 acara... cikgu jd JURULATIH
Time aktiviti KH.. cikgu jd PETANI..
Time kutip yuran.. cikgu jd AKAUNTAN..
Time RMT.. cikgu jd PELAYAN..
Time budak sakit.. cikgu jd DOKTOR..
Time ceramah.. cikgu jd MOTIVATOR..
Time hias kelas.. cikgu jd PELUKIS SENI..
Time persembahan hari guru.. cikgu jd KOMPOSER..
Time baiki kerusi rosak.. cikgu jd TUKANG KAYU..
Time budak muntah/berak dlm kelas.. cikgu jd TUKANG CUCI..
Time budak mencuri.. cikgu jd DETEKTIF..
Time budak wat persembahan... cikgu jd PHOTOGRAPHER
Time perkhemahan.. cikgu jd TENTERA..
Time hari kantin.. cikgu jadi PENIAGA PASAR MALAM..
Time hari Guru... cikgu jd PENYANYI..
Time gotong royong sekolah... cikgu jd TUKANG KEBUN
Time masuk waktu solat.. cikgu jd TOK IMAM..
Time parent amek lambat... cikgu jd BABY SITTER..
Time budak bergaduh.. cikgu jd HAKIM MAHKAMAH..
Time budak sakit kecemasan.. cikgu jd PEMANDU AMBULANS..
Time merentas desa.. cikgu jd POLIS TRAFIK..
Time budak sedih.. cikgu jd PELAWAK..

* fahamkan pekerjaan sebagai guru ni? dialah segala-galanya !!

Rindunya dengan cikgu2 yang pernah berjasa mendidikku.. 

Cikgu2...

  1. Pasti Nurul Iman
  2. Pasti As-Syakirin
  3. SRI Hamas
  4. SRA JAIM Selandar
  5. Tahfiz Al-Quran Darul Tuba
  6. Maahad Ar-Rahmah
  7. SMA As-Saiyidah Khadijah
  8. SMK Tun Perak
I love u all very2 much... Terima Kasih menumpahkan ilmu dan kasih sayang kepada saya... 




2 comments:

  1. trimas sb bkgsi pngalaman. ni kira luahan2 tuk guru2 la ea. hu2

    ReplyDelete
  2. sme2... tbe2 je rndu kat ckgu2 sume... Dh lme x jmpe...

    ReplyDelete