Qudwah Hasanah...

Saturday, January 14, 2012

Soalan killer.. Tok imam vs Aiman...

Aiman baru tamat pengajian dari Australia. Dalam benak fikirannya, terdapat beberapa soalan yang merunsingkan fikirannya. Oleh itu, dia mengambil keputusan untuk menguji tok imam kampungnya.

Aiman: Yoo, ustaz.

Tok imam: Oh, Assalammualaikum.

Aiman: Waalaikumsalam. Saya ada soalan killer untuk ustaz. Rasanya ustaz boleh tak jawab soalan saya.

Tok imam: Insyaallah. Dengan izin-Nya, saya akan menjawab pertanyaan saudara.

Aiman: Jangan confident sangat ustaz. Soalan ni memang susah. Lebih susah dari SPM.

Tok Imam: Silakan bertanya.

Aiman: Ini soalannya. Pertama, tunjukkan saya bukti kewujudan tuhan. Kedua, apa yang dimaksudkan dengan takdir. Ketiga, Syaitan dan neraka dibuat daripada api. So, kenapa syaitan dicampak ke dalam neraka juga?

Tok Imam: Ermm... [Tok Imam menampar pipi Aiman.]

Aiman:[Tercengang lalu memegang pipinya] Apahal pulak ustaz tampar saya? Ustaz marah ke?

Tok Imam: Tamparan saya tadi menjawab ketiga-tiga soalan kamu.

Aiman: Aik, saya tak fahamlah, ustaz. Cuba explain sikit.

Tok Imam: Sakit tak tamparan saya tadi?

Aiman: Mestilah sakit.

Tok Imam: Jadi saudara dapat rasakan kewujudan rasa sakit tu?

Aiman: Tentulah.

Tok Imam: Boleh tunjukkan pada saya macam mana rupanya rasa sakit tu?

Aiman: Mana boleh ustaz.

Tok Imam: Itulah jawapan bagi soalan pertama. Kita semua merasa kewujudan tuhan tanpa perlu melihat kewujudan-Nya.

Aiman: Ooo.. Baru saya faham.

Tok Imam: Saya nak tanya, adakah malam tadi saudara bermimpi @ telah tahu yang saya akan menampar saudara?

Aiman: Tak.

Tok Imam: Itulah yang dinamakan Takdir. Sesuatu yang telah ditetapkan tanpa pengetahuan kita. Seterusnya, tangan saya diselaputi apa?

Aiman: Kulit.

Tok Imam: Pipi saudara pula, diselaputi dari apa?

Aiman: Kulit juga.

Tok Imam: Sakit tak pipi saudara apabila terkena tamparan saya?

Aiman: Tentulah sakit.

Tok Imam: Itulah, kalau Allah nak. Dia boleh jadikan neraka itu tempat yang menyakitkan dan menyiksakan walaupun daripada unsur yang sama.

Hari itu, Aiman belajar sesuatu. Dia mendapat tamparan hebat sekali bukan dari luaran malah dalaman. Subhanallah.. Jelas Allah itu Maha Bijaksana. 


No comments:

Post a Comment